Skip to main content

A gyász biztonságos útja egyedi zenei gyűjteménnyel és terápiás támogatással - tudományosan igazolt egyedi zenehallgatási módszer anyai/apai veszteségben érintett gyerekeknek

Pedagógusként szeretnék támogatást nyújtani egy számomra fontos gyermeknek, aki gyászol

A lelki egészséggel és a gyermekneveléssel kapcsolatos tudás terén tett felfedező kutatások támogatták az utunkat mindig. Ezek tették biztossá mindazt, amit a zene érzelmi hatás-mechanizmusáról tudunk és ezek segítették rendszerbe foglalni a segítség módját olyan családoknak, akik gyászfeldolgozás előtt állnak.

A zenei rendszerünk értő módon kapcsolódik a mentálhigiénés és a pedagógiai szakmai szemlélethez. Azt szeretnénk, ha a módszerességbe vetett hitünk fejlesztése kölcsönös igyekezet lenne mindazokkal, akik a gyermekellátás/gondozás/nevelés/oktatás bármely területén dolgoznak.

Új szempontokat és ötleteket adunk neked, ami segítségedre lesz abban, hogy a meglévő tudásodat bővítsd és akár azonnal alkalmazni is kezd:

1. A fontosságod, most a veszteségben érintett gyerek családtagjaiéval vetekszik

A gyermekkor a fontos kötődésekről szól, a gyermekek és a felnőttek között. Ha pedagógus vagy akkor jól tudod, milyen fontos vagy azoknak a gyerekeknek akiket bölcsödében, óvodában vagy alsó tagozatban oktatsz. Később ez a kapcsolat átalakul, de egy jó tanár egyéniség emléke, jelenléte és tanácsai, sokakat hosszú időn át inspirálnak. 

2. A tudásod bővül, de nem változik

Nem létezik jobb alapismeret ha egy gyermek gyászának támogatásról van szó, mint ami neked már adott. A szervezetünk által fejlesztett Online Tudástár a meglévő ismeretekre alapozta a neked szóló speciális tudást. Kiegészítjük a gyermekek viselkedéséről, magatartás változásairól és fejlődéséről szóló ismereteidet, hogy felkészült lehess és magabiztosan tudd biztosítani a gyermeket vagy akár az ő családját a támogatásokról és a jelenlétedről.

3. Az érintettséged határai világosak

Bár a fontosságod, most a veszteségben érintett gyerek családtagjaival vetekszik, világosan kell látnod, érezned és fenntartanod azokat a határokat, amik egyértelműen fennállnak közted és egy gyászoló gyermek, valamit a gyermek családja között. Nem használ senkinek az, ha belépsz olyan családi szerepekbe, amik nem a tieid, vagy olyan ígéretet teszel, amit nem fogsz tudni betartani. Meg kell értened a segítségadás határait, a mértékét, a módját és szem előtt kell tartanod azt, hogy a családnak van elsőbbsége minden olyan érzelmi jellegű probléma megoldásban, ami a gyermeket érinti. Az érintettséged alapvetően egy felkészült kívülálló segítőé, akinek elég tapasztalat van  a gyerekekről ahhoz, hogy néhány alapvető nehézségen átvezesse a családot a tanácsaival és informálni tudja őket a gyermek tanórai vagy szabad foglalkozásokban tanúsított viselkedéséről. Ezek nagyon fontos információk és megfigyelésük igazán fontos.

4. A diszkréciód értékes, ugyanakkor a szülők közösségét informálni kell

Bárhogy is jut a tudomásodra egy gyermeket ért veszteség és annak bármely körülménye, a feladataid közt van az, hogy ezeket a magánéleti információkat diszkréten kezeld. Mivel te egy gyermek közösségért vagy felelős, fontos tudnod mikor és hogyan informáld a csoportba járó többi gyerek szüleit arról, hogy egy csoportba járó gyermek krízisen megy keresztül.

Az információadás azért fontos, mert megelőzi a szóbeszédet, alkalmat ad arra, hogy a gyerekkel a halálról beszélgessenek a hozzátartozóik és tisztább viszonyokat teremt akkor, amikor az érintett gyerek visszatér az intézménybe.

Az Online Tudástár segít neked kialakítani egy rendhagyó osztályfőnöki óra vagy szülői értekezlet témáit, világos határokat szab az átadható információkról és a megfelelő magatartáshoz is kaphatsz fogódzókat. Nem vagyunk egyformák, ami az érzelmeink mélységét illeti. Te talán mindezt jól tudod, talán már átmentél hasonlón, talán régen vagy a pályán és minden megoldás, ami adható a helyzetre a gondolataidban van. De lehetnek olyan kollégák, akik a nehézség jellegével szembesülve, visszafordíthatatlan dolgokat tesznek, akár önhibájukon kívül. Mindenki aki nyitott a tapasztalatok összességére, eléri azokat az Online Tudástárban és szabadon választhat azok közül, amik a legjobban illeszkednek őhozzá.

5. Ha a folyamat megfigyelése megrázó, ne maradj egyedül az érzéseiddel

A gyermekek gyász feldolgozása hosszú és változatos folyamat, ami különböző életkorokban, különböző arcát mutatja. Ha olyan pedagógus vagy, aki hetente, akár éveken át találkozik az érintett gyermekkel, szembesülhetsz az állapota minden irányú változásával. Talán lesznek együttérzést keltő, megrázó, rémisztő, reménykeltő, aggodalmat okozó vagy ígéretes és boldog tapasztalataid vele kapcsolatban. Rajtad múlik, mindez miként hat rád. Ne felejtsd el soha megkeresni azt a támaszt, akiben megbízol, akivel megoszthatod azokat az élményeket, amik a gyermek gyásza miatt keletkeztek benned. Sokan mások is számítanak rád és a saját érzelmi stabilitásod és mentális egészséged a legfontosabb!

6. Az ajánlásod megváltoztatja egy család életét

Azért fontos, hogy pontos ajánlással add a családok tudtára a munkánk lényegét és fontosságát, mert a trauma élethelyzete alapvetően nem teszi befogadóvá az érintett felnőtt családtagokat, mégis, az első segítség gyorsasága és minősége sorsfordító lehet, mert a gyász gyermekként rendkívül pusztító folyamat érzelmileg és sokszor fizikailag is. Emiatt rendkívül fontos, hogy a családok időben szerezzenek tudomást a segítség komplex rendszeréről, különösen úgy, hogy a tevékenységeknek nincsen olyan alternatívája, ami művészetterápiás elemeket is mozgósítana.

Fontos hogy ebben te is segíts. Fontos az együttműködésed és fontos hogy tudd, mennyivel könnyebb lesz a saját munkakörödben foglalkozni az érintett családokkal és a saját eredményeidet elérned velük, ha tudod, hogy közben a stabilitást és az egyensúlyt adó dolgokban, megkapják tőlünk a támogatást.

7. Egy kiskorú életének fele oktatási intézményben telik

Hazánkban 70 ezer olyan család van, amelyben olyan kiskorú gyermek él, aki félárva. A gyerekek nagy résznél elkerülhetetlen mentálgihiénés folyamat veszi kezdetét a veszteség után, aminek az érzelmi és fiziológiai kockázata is nagy. Egy ilyen felkészült szervezet mint az alapítványunk, ahhoz kell, hogy amikor egyedül leküdhetetlen egy nehézség, akkor legyen szakszerű és azonnali tanács, valamint egy általunk már jól ismert út, amin tovább haladhatnak a családok. A gyerekek a hétköznapjaik több mint a felét töltik oktatási vagy gyermekfelügyeleti intézményekben. Gondolj csak bele, mennyivel több élmény, ismeret és hatás éri őket itt, mint akár otthon. Egy gyászoló gyermek számára, aki nélkülözi valamelyik szülőt, egy olyan pedagógus, aki értő módon fordul az őt ért változások kezeléséhez, rengeteget számít. Megosztani a figyelmet a gyerekek között, közben megvalósítani a hatékony tanítást vagy nevelést nem könnyű, de az érintett gyermek számára sorsfordító lehet.

Választd ki a neked szóló útmutató sorozatot, ami bemutatja neked a munkánkat, az osztályban vagy csoportodban lévő érintett gyerekek támogatásával kapcsolatos útmutatót, valamint hozzáférést enged a zenei listákhoz.

Kérlek hogy tájékozdj a szakmai aloldalainkon és  a cikk végén jelzett elérhetőségeken iratkozz fel az e-mail címeddel.

Rosa Susana Durao Nhancale

Rosie társadalomkutató, gyermekeknek szóló mentálhigiénés innovációk fejlesztője. A többszörösen díjazott Élni és szeretni édesanya/édesapa nélkül alapítvány (Living Without the Sun/Moon Foundation) és a ‘Kezdetek zenéje’ elnevezésű egyedi zenehallgatási rendszer (Music of Beginnings system) alapítója, valamint a szervezetek nemzetközi tananyagok fejlesztéséért felelős vezetője.